٠٩‏/١٠‏/٢٠٠٨

ما ينبغي في العشق

* إلى فاتن وحدها

أعلم أنك تكرهين الشمس

تكرهين الأيام الجديدة

لكن بيننا

ما يمنح الشوارع أرصفة ً

و الأشجار ظلا ً

و الحياة متسعا للعاشقين

و عندما صارحتكِ في ذلك اليوم

تبسمتِ

و مسحتِ بمنديلك بعض الغبار عن وجه القمر

و تشاغلتِ بترتيب النجوم

و أنكرتِ

أن الحافلات تبدو أقل أزدحاما

و أننا كلما تلامسنا

سرت رعشةً ٌفي الجوِّ

و ابتسم العابرون !

بيني و بينك .. ما ينبغي في العشق ِ

و عذري في غيابكِ

علمي .. بأن الحب يفزعكِ

و علمي باندهاشك

عندما اهتزت الشمس في سمائكِ ذلك اليوم

فرأيتِ .. و كأن الأحلام قد صارت

أقل ابتعادا ...

لكن .. ما حيلة العاشق

إن كنتِ كلما تبسمين

تورق وردة ٌ بالقلب

و حاجة ٌ .. لاقترابك أكثر


.

هناك ١١ تعليقًا:

محمد سلامة يقول...

أيوه كده يا معلم مش تقولي ( لِمَ يعود الموج ) دي حاجات تخضع لقوانين الطبيعة
أنا كنت عارف انك بتسخن فصحى و بعدين هتفتح ع الرابع و اديك فتحت من تاني قصيدة من بعد طول غياب عن الفصحى
ملحوظة
و ابتسم العابرون
مش العابرين

محمد عبدالحي بتاع بيطري يقول...

طب ما دخلتش قلت كدة ليه على القصيدة التانية ولا لازم نحرجكوا في شاعريتكوا عشان تتكلموا

أما من ناحية التسخين
فآه و الله يا سلامة
من سنتين

و صلحنا العابرون

حبيبي يا أبو سلامة

أحمد سلامــة يقول...

انا جه
ازيكم يا حبايبي

لولا مبروك النيو لوك يا عبحي متاخرة بس جامده جامه صورة الطفل البريء اللطيف ده
اه والله

ماشي الكلام
القصيدة زي ما قلتلك
معرفش محمد شايفها سهلة وانا اللي عندي حموضة ولا ايه النظام

هروح اقرا نص فارس

vetrinary يقول...

احااااا
جامده اخر حاجه
لو هتنشر يا صاحبى لازم تبقى القصيده دى هى هيد الديوان
مش لاقى حاجه اركز عليها

اعلم انك تكرهين الشمس
تكرهين الايام الجديده
ايه الدخله الجامده دى
قمه الكلاسيكيه


تشاغلت بترتيب النجوم
انبهرت بالصورة دى

محمد عبدالحي بتاع بيطري يقول...

أحمد يا سلامة

ما تذاكرش جراحة و تيجي تقرا شعر
ما تركبش

سمي كدة بس و أستعيذ بالله من السوتشر و أقرا
القصيدة سهلة جدا

و الله لو كنت قلت وحشة كان يبقى أرحم
عيب أنت كبير
وإلا و الله ما فيش أندريا بوتشيللي ولا تشمه حتى

الواد ده بتاع موبينيل .. حدش يعرف أسمه أيه
ده عسل قوي

------------

عمران صديقي

لا لا
أنا ناوي أحطها في الديوان الجديد

دلوقت الحياة بقت من طرفين
:)

محمد سلامة يقول...

ايه ياض موضوع إلى فاتن وحدها ده و حكاية إن الحياة بقت من طرفين دي كمان
أنت عملت جمعية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عمرو وجيه يقول...

الله الله يا كبير


مبدع دائما والله


قصيدة روعة يا عبحى


كلماتها رائعة

محمد عبدالحي بتاع بيطري يقول...

يا محمد يا سلامة أنتة أخدت فرصتك في التعليق الأولاني
أمشي أنجعر على مدونتك

------------

عمرو وجيه

بليغ كالعادة

كرانيش يقول...

يا اهلا يا اهلا

ايه يا دكتور فين العاميه؟
اعتقد انك تبدع فى العاميه عنها من الفصحى
او ربما انا التى تتزوق العاميه اكثر من الفصحى
؟
لا اعلم
ولى قراءه اخرى
تسمحلى؟؟

محمد عبدالحي بتاع بيطري يقول...

كرانيش باشا

طالما هنخليها فصحى تبقى
يا قهلا يا قهلا

وعموما دول أول قصيدتين فصحى من ييجي سنتين

أدعي بس و أنتي تلاقي العامية لما تيجي تاني

ما رحتيش قريتي قصة الأطفال ليه
أنا عامل إعلان قد كدة

شرفتي يا كرنش

رانيا منصور يقول...

شايفاها جميلة :)

مع اني اول ما قريت رجعت اتأكد انا جيت فين.. اقصد مش عامية!


حلوة وتزقّ ع الكتابة :)